Vijf jaar na het begin van deze website in februari 2008 volgt hieronder hoofdstuk 200. Daarom is de inhoud iets anders dan gewoonlijk. Het leek ons gepast om dit hoofdstuk te wijden aan de mensen die de jachten op scheepswerf “De Vlijt” door de jaren heen hebben gebouwd. Een foto van het personeelsbestand uit 1931 toen de scheepswerf aan de Oosteinderweg in Aalsmeer acht jaar oud was, is daarom hier een logisch begin.
De Spantenloods
Op de spantenvloer in de spantenloods kwam een schip pas echt tot leven. De spanten en wrangen werden op ware grootte door de ‘afschrijvers’ op de houten vloer getekend en daarna in de juiste vorm gebogen en gevormd. Dagenlang zat de afschrijver op zijn knieën om alles goed te berekenen en weer te geven.
Daarna namen andere scheepsbouwers het werk over en werden de spanten samengesteld en op de juiste plaats opgesteld. Bij een stalen schip was alles van ijzer, als het om een houten romp ging werden de spanten van hout gemaakt, zoals op de foto hieronder is te zien.
Bouw
Daarna volgde de bouw van het stalen of houten jacht waarbij zowel de ijzerwerkers als de timmerlui hun aandeel leverden.
De monteurs, timmerlui, ijzerwerkers, elektriciens en niet te vergeten de schilders, hadden allemaal hun eigen vakgebied, maar door hun samenwerking ontstonden er steeds weer unieke jachten op ‘De Vlijt’.
Tewaterlating
Voor elke scheepsbouwer het belangrijkste moment: de feestelijke tewaterlating van het door hem gebouwde jacht! Het schip werd ‘op de kar’ gezet waarop het in volle vaart het water in ging. Eerst was er de ceremonie van de doop, als de eigenaar daar tenminste prijs op stelde. De scheepsbouwers natuurlijk wel, want bij de doop hoorde in ieder geval een flesje bier en dat liep men niet graag mis.
Slot
En daarna was het schip klaar om de werf te verlaten. Meer dan elfhonderd schepen, van zeer klein tot zeer groot, hebben tussen 1923 en 2013 de scheepswerf in Aalsmeer verlaten. De werfnaam veranderde in die periode van ‘De Vlijt’ tot ‘De Vlijt & Westeinder’, daarna ‘Scheepswerf Gebr. De Vries’, weer later ‘De Vries Scheepsbouw’en sinds 2006 ‘Koninklijke De Vries Scheepsbouw’. Alles veranderde, maar één ding bleef gelijk: de scheepsbouwers doen hun werk, deskundig en met passie.
Gefeliciteerd met de 200e pa! Mooie verhalen, mooie prestatie!
Mooie prestatie! 200 prachtige artikelen, complimenten!!