Omstreeks 1960 was Kurt A.H. Oehlmann uit Travemunde een bekende Duitse ontwerper van zeewaardige zeil- en motorjachten. Hij heeft maar één maal een motorjacht ontworpen dat op de werf van De Vries in Aalsmeer werd gebouwd.
Dit was een stalen, dubbelschroef motorjacht met als afmetingen 19.10 x 4.90 x 1.50 meter dat werd gebouwd voor een industrieel uit München. De scheepsnaam ‘Bavaria” is dus wel te verklaren. Er stonden twee Mercedes Benz diesels van 240 pk in het schip.
Bouwgeschiedenis
De romp werd gebouwd op de werf van Kok in Muiden. Op 11 juli 1959 arriveerde het casco in Aalsmeer en werd daar afgebouwd. Dat afbouwen duurde vrij lang want het schip werd pas in in het voorjaar van 1962 te water gelaten. De binnenbetimmering werd gemaakt door de meubelfabriek van Van der Loo uit Waddinxveen. De proefvaart duurde drie dagen en werd in maart 1962 gehouden, daarna volde de aflevering in mei van dat jaar.
Middellandse Zee
Jarenlang heeft de ‘Bavaria’ op de Middellandse zee gevaren. Later werd het jacht verkocht en onder Cypriotische vlag gebracht. De scheepsnaam veranderde in “Rovaria”. Omstreeks 1980 werden er veel chartertochten mee gemaakt . Met een bemanning van drie personen konden er maximaal vijf gasten als passagiers mee. Hieronder twee afbeeldingen van de brochure van de ‘Rovaria” die in die periode werd gebruikt om passagiers te werven.
Slot
Tegenwoordig vaart de ‘Rovaria’ als ‘Haddock” in Nederlandse wateren. De romp is blauw geschilderd en er zijn wat veranderingen aan de opbouw aangebracht.
“Haddock” ex-“Bavaria”, ex-“Rovaria” 2013