Vooco
Op deze website is eerder een hoofdstuk verschenen over de “Robert Jan”, een Voocokruiser uit 1933. Dit motorjachtje was een van de eerste stalen boten die op scheepswerf De Vlijt werd gemaakt. De lengte was 7.75 m, de breedte 2.50 m en alles aan de romp was geklonken.
De eigenaar en zijn familie waren echte watersporters, meer dan 15 jaar genoten ze van hun schip. Tot 1949, toen werd een nieuw, stalen motorjacht van 13 meter in gebruik genomen. Ook dit schip, ‘Ibis’, was door De Vries in Aalsmeer gebouwd, het is nog altijd in de vaart.
Verdwenen
In de winter van 1948 werd de ‘Robert Jan’ verkocht aan iemand die in de buurt van Haarlem woonde. Wat er daarna met dit degelijk gebouwde motorjachtje gebeurde, is niet meer te achterhalen. Gezonken, gesloopt of ingrijpend verbouwd?
Donkergroen en met een buitenmodel kabelaring…
Tachtig jaar na de eerste tewaterlating, in 2013, kwam er een antwoord op deze vragen. Pas nu blijkt dat in de loop van de jaren de complete mahoniehouten opbouw van het motorjacht is verdwenen. De romp was donkergroen geschilderd en voorzien van een buitenmodel kabelaring.
Identificatie
De tegenwoordige eigenaar zag de boot in deze staat in Amsterdam te koop liggen. Gelukkig is hij scheepsbouwkundige en daardoor wist hij na inspectie dat dit iets bijzonders was. Uiteindelijk kreeg hij de oude foto’s en tekeningen van de vroegere ‘Robert Jan’ in handen en daardoor aangemoedigd ging hij nauwgezet verder met zijn onderzoek.
Links achterschip, roer en schroef in 2013 en rechts op de Hiswa in 1933
De afmetingen van de romp klopten, de vorm van spiegel en steven kwamen overeen met het oorspronkelijke model.
Spanten, huidplaten en klinkwerk uit 1932 -1933. Het patrijspoortje is nieuw
Het klinkwerk van de romp was destijds prachtig uitgevoerd en ook de vorm van de staalplaten van de romp waren origineel.
Boven 1948 en onder 2013
Met Photoshop werden de oude en nieuwe foto’s over elkaar heen gelegd: er bleek geen twijfel mogelijk. De aftandse boot uit een Amsterdamse gracht was niets minder dan de vroegere ‘Robert Jan’!
Herbouw
Tegenwoordig is in de jachtwereld het woord ‘refit’ een bekend begrip geworden. Hier kunnen we echter wel speken van een totale herbouw, waarbij alleen de oude romp werd bewaard. Eén concessie werd gedaan, in het voorschip werd aan bak- en stuurboord een patrijspoortje ingebouwd. Het is een prachtig schip geworden en duidelijk is zichtbaar dat met veel liefde en kennis een enorm werk is verricht. De nieuwe naam luidt “de Keizer”. Tachtig jaar oud, maar een tweede leven met minstens zoveel jaren ligt in het verschiet!
2013, “de Keizer” in Amsterdam
1 gedachte over “Het tweede leven van de “Robert Jan””