Levering
In het Rekeningenboek van scheepswerf De Vlijt van het jaar 1934 staat de volgende post: “Levering boeier “Miami”, 1934, bouw-volgnummer 385, voor H.J.J. van Werkhoven, ƒ 1430.” Waarschijnlijk heeft het woord ‘levering’ voor het misverstand gezorgd waardoor later op de werf gedacht werd dat deze boeier op De Vlijt was gebouwd.
Scheepswerf “De Vlijt” omstreeks 1934
Dat is niet het geval want in 1898 werd dit houten zeiljacht op de werf “Het Jacht” aan de Lijnbaansgracht in Amsterdam gebouwd. Eigenaar van deze scheepswerf was Nicolaas Adrianus Bernhard en de eerste naam van de boeier was “Piet Hein”.
Enkele afmetingen: l.o.a. 8.96 m, breedte 3.50 m., zeiloppervlak 54..94 m2. Het schip is opgenomen in het Stamboek van de SSRP met nummer 37 en heeft als zeilnummer RC 99.
Van der Vorm
Een van de volgende eigenaren was vanaf 1923 W.N.H. van der Vorm uit Rotterdam, directeur-eigenaar van de Holland Amerika Lijn. Hij noemde de boeier “Miami”. Onder deze naam kwam het schip in 1934 op de werf in Aalsmeer. In dat jaar was H.J.J. van Werkhoven uit Amsterdam de nieuwe eigenaar van de “Miami” geworden. Waarschijnlijk was dit gebeurd via bemiddeling van de gebroeders De Vries van scheepswerf “De Vlijt”. Dat kan de verklaring zijn waarom de term ‘levering’ in het rekeningenboek werd gebruikt.
Bestekkenboek
Tussen november 1934 en augustus 1935 werden volgens het bestekkenboek van de scheepswerf de volgende werkzaamheden aan de boeier verricht:
November 1934: Boeier afgetuigd, klaarmaken en afdekken voor de winter, enkele malen leegpompen, ƒ 10,50
December 1934: Boeier volgnummer 385 “Miami”, levering ƒ 1400.
Werkzaamheden ƒ 30
Rekening, december 1934 voor H.J.J. van Werkhoven te Amsterdam ƒ 1430
Bovenstaande foto van de “Phoenix”, ex-“Miami”, werd enkele jaren geleden gemaakt
Mei 1935: Boeier op de helling gehaald, enkele reparaties aan dek, romp en zwaarden, verder geheel binnen- en buitenom schuren, lakken, verven en teren. Aan eikenhout en 2 scharnieren ƒ 4.90. Verder materiaal en arbeidsloon ƒ 110. Motor etc. schoonmaken ƒ 6
17 augustus 1935: Boeier op de helling halen ƒ 5. Nieuwe stukken in de huid gemaakt en boven de waterlijn nagezien.
Aan hout, breeuwkatoen, slotschroeven, jachtlak en arbeidsloon ƒ 33,80. Totaal extra kosten over de maanden november tot en met augustus: ƒ 175,20
Slot
Hierna zijn in het archief van de werf geen mededelingen meer over de “Miami” te vinden. Toch is er van dit schip veel bekend, vooral dankzij publicaties van drs. E.H. Bon die van 1973 tot 1988 de eigenaar van deze boeier was. De naam was na de tweede wereldoorlog gewijzigd in “Phoenix”. Bon liet de boeier opmeten en pluisde de geschiedenis van dit schip, dat echt een ‘monument’ genoemd kan worden, verder uit.
De “Phoenix” is nu 115 jaar oud, maar is waarschijnlijk nog altijd in de vaart!
Bron
Dankzij secretaris Jan Eissens van de SSRP kon ik gebruik maken van de documentatie over deze boeier die de Stichting Ronde en Platbodem jachten beheert.
Het is de heer Drs. E.H. Bon (Ewoud Bon) die de eigenaar was van ’73 – ’88.
Niet Drs. A. Bon.