Over het schip
Proefvaart op de Westeinderplas
De officiële benaming voor bouwnummer 332 was ‘Assistentie Vaartuig voor Vliegtuigen’. Het ontwerp was van de hand van H.W. de Voogt en de opdrachtgever de Portugese regering.
Het schip had een lengte van 12.85 meter, was 2.85 m breed en de diepgang was 0.72 meter.
Het was composiet gebouwd met een dubbele, teakhouten beplanking, diagonaal karveel aangebracht. De spanten waren van aluminium.
Er stonden twee Parson-motoren in, elk 110 pk. De snelheid was 22 ‘nautical miles’. Het schip werd gebruikt op de vlieghaven van Oporto om watervliegtuigen te assisteren.
Bouwgeschiedenis
In de werkweek van 9 tot 17 januari 1937 werd door Dirk Verhoef, Arie Wies, Cor van Leeuwen en Jaap van der Geest met de bouw begonnen.
De romp in aanbouw, voorjaar 1937
In de week van 29 mei tot 4 juni 1937 was het assistentie vaartuig klaar voor de proefvaarten. Deze werden gehouden op de Westeinderplassen bij Aalsmeer. Van die gebeurtenis werden heel wat foto’s en zelfs een smalfilmopname gemaakt.
Van dit vliegtuig assistentie vaartuig is niets meer bekend.