Van houten dat nader comt met vletten
Volgens een etymologisch woordenboek betekende dit zinnetje uit 1287 ‘van hout dat met vletten wordt aangevoerd’. Of dit waar is, valt te bezien, maar het woordje ‘vlet’ is in ieder geval zeer oud.
Luxe, teakhouten motorvlet, lengte 6.50 meter
Meer dan dertig
Op scheepswerf “De Vlijt” zijn tussen 1930 en 1960 meer dan 30 houten vletten voor pleziervaart gebouwd. In plaats van ‘vlet’ werd in de werfboeken regelmatig het woord ‘bijbootje’ gebruikt. Het kwam namelijk nogal eens voor dat een vlet als bijboot voor een groter motor- of zeiljacht werd meegeleverd. De lengte varieerde tussen de 3 en 7.50 meter, maar de meeste hadden de afmetingen 6.50 x 1.85 meter. Bij de grotere vletten werd de motor ingebouwd. De meeste vletten werden van teakhout gemaakt, een klein aantal was van mahoniehout.
Teakhouten Pontonniers vlet in aanbouw, 1939
Voor de militairen van het Korps Pontonniers in Dordrecht werden zowel kort voor als na de Tweede Wereldoorlog ongeveer 40 teakhouten vletten van 6.50 meter gebouwd, deze vaartuigen blijven hier buiten beschouwing .
De eerste en de laatste
De eerste motorvlet werd waarschijnlijk in maart 1930 afgeleverd voor de jachthaven van Alb. Oudshoorn in Warmond. Deze teakhouten boot had een lengte van 6 meter en kostte ƒ 700. De laatste grote motorvlet werd bijna 30 jaar later, in 1959, gebouwd voor de watersport vereniging “Asiento” op Curaçao. Deze vlet was ook gemaakt van teakhout en had een lengte van 7.50 meter. Voor deze boot werd meer dan ƒ 17.000 betaald. Zie ook het hoofdstuk op deze website over deze vlet die de naam “Brack” kreeg.
Teakhouten motorvlet “Brack”, in Curacao
Tekeningen
In het archief bevinden zich nog enkele, oude tekeningen van vletten van verschillende afmetingen. De best bewaarde is een niet gedateerde tekening met het algemeen plan van een ‘luxe vlet’ met een lengte van 6.50 meter. Hierop staan de volgende maten vermeld:
Loa 6.50 m, cwl 4.95, breedte oa 2.10, breedte binnenkant huid 2.01, holte 0.80, diepgang 0.45, spantafstand 0.80 m, afstand waterlijnen 0.20, afstand verticalen 0.25 m.
Bestek
Van deze teakhouten vlet is ook het bestek bewaard gebleven:
Potdek 15 mm teak
20 gangen van 15 mm teak
berghout 30×30 teak
randgeerden 20×50 mm teak
spanten 16×30 mm eiken
spantafstand 17,5 cm
kimkielen 30×60 mm eiken
binnenkiel 16 mm eiken
buitenkiel 20 mm eiken.
Omstreeks 1939 werden twee van deze vletten gebouwd, de prijs per stuk was ongeveer ƒ 1550.
Rechtsonder op de tekening zijn nog enkele aantekeningen van de scheepsbouwers zichtbaar