New York, 1953
De jonge Feadship organisatie bestond toen vier jaar en was volop in ontwikkeling. Nadat in januari 1953 in New York op de Boat Show de “Capri” gebouwd door De Vries was uitgeroepen tot Queen van de show, stroomden de opdrachten binnen. Dat ging niet altijd zonder problemen, meestal op het gebied van de financiën, maar ook wat de persoonlijk relaties betreft.
Feadships eerste man in New York, Charles Donnelly, moest proberen alles in goede banen te leiden en dat viel soms niet mee. De Nederlandse werven waren goedkoop en degelijk, maar de Amerikaanse markt eiste meer. Meer aandacht voor details, meer luxe en snellere aflevering, dat was wat de Amerikaanse klant wilde.
John R. Lyon
In het begin van 1953 werd het briefhoofd van de Amerikaanse Feadship organisatie door drie namen gesierd: Charles M. Donnelly, President. John R. Lyon, Vice President en mevrouw G. (Grace) F. Stuttig, secretaresse. Lyon was zelf een enthousiast zeiler en Donnelly had hem met een groot woord de “Division” zeiljachten toevertrouwd. Aanvankelijk liep dit heel goed. In januari 1953 bestelden verschillende Amerikaanse klanten zeiljacht naar ontwerpen van Philip Rhodes en All Mason. Ook John Lyon zelf gaf aan De Vries de opdracht om voor hem een Mason 45 Ketch te bouwen. De prijzen waren laag en de levertijden extreem kort, achteraf gezien kon dat eigenlijk niet goed gaan. Contract getekend in januari en oplevering in juli of augustus van hetzelfde jaar!
Onbekend zeiljacht klaar voor de tewaterlating uit de oude middenloods. Waarschijnlijk is dit de Mason ketch “Pavane” die voor John Lyon werd gebouwd. De foto moet dan omstreeks november 1953 zijn gemaakt. Misschien is deze conclusie niet juist en gaat het hier om de “Aruna II”
Advertentie
Uit deze periode, voorjaar 1953, dateert deze advertentie die in mei van dat jaar in “Yachting” verscheen. Forse letters maken duidelijk waar het om gaat: MASON “45” by FEADSHIP. Wilde men meer informatie dan kon John Lyon de klanten verder helpen.
Jammer genoeg zouden zijn plannen niet op deze wijze uitgevoerd worden en John Lyon trok zijn conclusies. In juni 1953 vertrok hij bij Feadship en begon direct daarna met zijn compagnon John Barney een eigen bedrijf. Maar het zou niet leiden tot de verkoop van meer stalen zeiljachten, dat station bleek ineens gepasseerd te zijn.
‘Dutch Treat’, zusterschip van de ‘Pavane’, 1954, foto Morris Rosenfeld
Zie ook hoofdstuk: “Dutch Treat” en “Pavane”, 1953
In August 1972 I purchased the Mason 45 ketch built in 1953 in Aalsmeer, Holland. We purchased this vessel in Connecticut, USA and sold it a couple of years later to a United Airlines pilot. I certainly would like to know where she is now…. any ideas??
I am the present owner of 45 ft mason( Feadship). She is presently being worked on.