Bouw
In november 1974 werd op de spantenvloer begonnen met de bouw van het stalen, dubbelschroef motorjacht dat voorlopig alleen bekend stond als ‘bouwnummer 609’. Het ontwerp was van Technisch Bureau De Voogt en de binnenbetimmering werd verzorgd door meubelfabriek Van der Loo uit Waddinxveen.
Uiterwijk
Een jaar later meldde zich een koper voor het casco dat een lengte had van 21.20 meter. Het was Mr. Jan Uiterwijk uit Tampa, Florida. Uiterwijk was afkomstig uit Nederland, maar omstreeks 1948 met zijn gezin naar Amerika geëmigreerd. Hij had fortuin gemaakt met zijn rederij ‘Uiterwyk Lines’ en zocht eigenlijk een motorjacht waarmee hij op zee kon gaan sportvissen. Het jacht werd daarom verlengd tot 22.85 meter en op het achterdek werd ruimte gemaakt voor een viscockpit met hengels.
Een jaar later meldde zich een koper voor het casco dat een lengte had van 21.20 meter. Het was Mr. Jan Uiterwijk uit Tampa, Florida. Uiterwijk was afkomstig uit Nederland, maar omstreeks 1948 met zijn gezin naar Amerika geëmigreerd. Hij had fortuin gemaakt met zijn rederij ‘Uiterwyk Lines’ en zocht eigenlijk een motorjacht waarmee hij op zee kon gaan sportvissen. Het jacht werd daarom verlengd tot 22.85 meter en op het achterdek werd ruimte gemaakt voor een viscockpit met hengels.
Op 12 januari 1977 werd het jacht dat de naam “Maria” kreeg, door een schoondochter van Uiterwijk gedoopt en te water gelaten.
Op de foto van deze gebeurtenis is te zien dat de opbouw werd gesierd door het De Vries logo, terwijl het schip via Feadship werd gebouwd. In latere jaren werden de werflogo’s vervangen door het Feadship beeldmerk.
Na de proefvaart op het Noordzeekanaal werd de “Maria” eind januari aan boord van een vrachtschip van de Uiterwyk Lines gehesen. Daarna werd koers gezet naar Fort Lauderdale in Florida. Jarenlang heeft de “Maria” in de Caribische wateren gekoerst en niet lang geleden heeft het een grondige refit ondergaan. Het schip heet tegenwoordig “Queen Jeannine” en heeft nog altijd haar karakteristieke vorm behouden.