Bouw
Voorjaar 1979, “Enterprise III op stapel
Het stalen motorjacht was een ontwerp van het ontwerpbureau H.W. de Voogt en werd door De Vries Scheepsbouw als bouwnummer 622 in december 1978 in Aalsmeer op stapel gezet.
Tijdens de bouw
De lengte was 40 meter, de breedte 7.90 en de diepgang 2.30 meter. De twee G.M-diesels konden het jacht een snelheid van 14 knopen geven. Mevrouw Helen DeVos, de echtgenote van Richard M. DeVos doopte op 24 mei 1980 het schip dat de naam “Enterprise III” kreeg.
De doop op 24 mei 1980. V.l.n.r. Catrien de Vries, haar vader H.S. (Bieb) de Vries, Mrs. Helen DeVos, Mr. Richard M. DeVos
Amway
De opdrachtgever was de Amerikaanse maatschappij Amway Corporation, in de plaats Ada, Michigan in de Verenigde Staten.
De oprichters van dit bedrijf waren twee Amerikanen met Nederlandse voorouders, namelijk Richard DeVos en Jay Van Andel. Deze twee oorlogsveteranen die in het Amerikaanse leger onder andere in 1944 in het zuiden van Nederland hadden gediend, hadden na de oorlog grote zaken gedaan. Zij verhandelden hun zeepproducten van het merk “Amway” via een netwerk van verkopers door heel Amerika en andere werelddelen. (Amway is to soap, what Tupperware is to plastic…) Als een verkoper per jaar een omzet behaalde van meer dan $ 100.000 dan kreeg hij of zij als beloning een 5-daagse cruise aangeboden op het jacht van de Amway Corporation. In het jaar 1981 waren er 400 verkopers die dit bedrag haalden. DeVos en Van Andel waren lid van de Republikeinse Partij en aanhangers van President Ronald Reagan. Het jacht werd kort na zijn presidentsverkiezing naar Washington gevaren en aan boord vonden veel ontvangsten plaats met ambassadeurs en Amerikaanse politici.
“It’s not the ship of Soap, it’s the ship of Hope”
Toch wilde de directie van Amway dat het jacht vooral zou worden gebruikt om de topverkopers van hun producten te belonen.
Veel Amerikanen droomden er in die jaren van om ook ooit eens de status te bereiken om te worden uitgenodigd om een cruise aan boord van de “Enterprise III” te mogen maken. Velen is het gelukt en na de “Enterprise III” volgden later de “Enterprise IV” en zelfs nummer V. Al deze jachten werden door Feadship gebouwd.