Gegevens
Het was een stalen motor directieboot voor de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij en diende tevens als motorjacht van de financieel directeur A.M. Versluys. Ontwerp van de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij (ADM). Lengte over alles 16,50 m, breedte over het spant 3.80 m, diepgang 1,45 m. De Kromhout ’46 dieselmotor type 8-LSK, 8 cilinders, werd in mei 1946 geleverd. De dekken en opbouw waren van teakhout.
Algemeen plan van de “Anneke”, tekening nummer P 846 van de ADM, waarschijnlijk 1942
Bouw
Omstreeks 1929 kwam de zeilsloep “Anneke”, eigendom van A.M. Versluys voor reparatie op scheepswerf De Vlijt in Aalsmeer. Het was het eerste contact tussen de heer Versluys en de twee gebroeders De Vries. Jaren later, in 1942, besloot A.M. Versluys om een stalen directieboot van ruim 16 meter op deze scheepswerf te laten bouwen. In die tijd was het niet ongebruikelijk dat een privé jacht als ‘directievaartuig’ werd omschreven. Alle bouwtekeningen werden door de ADM geleverd, wie de hoofdontwerper was is niet bekend.
Behalve P 846 werden ook tekeningnummers gebruikt die beginnen met 24, zoals bovenstaande detail tekening 24748 van 13 mei 1943
In de werkweek van 5 tot 11 december 1942 ontving ‘De Vlijt’ 27 zakken klinknagels en ijzeren platen van de ADM, Meeuwenlaan 56, Amsterdam Noord. Dit betekende het begin van de bouw van het motorjacht dat later “Anneke” zou worden gedoopt. Op 22 december volgden de voorsteven en de achtersteven. Bijna maandelijks werden meestal per beurtschipper Pannekoek uit Aalsmeer, zendingen hout, pijpen, pek, loodkabel, ramen enzovoort naar Aalsmeer gebracht. De dekken, het stuurhuis, en de trappen waren van teakhout, zo blijkt uit de zending van april 1943. Kort daarna volgde het anker en 75 meter ankerketting. In mei 1943 arriveerde grondverf, ‘afschilderverf’, lak en plamuur. Letterlijk alles wat voor de bouw van het jacht nodig was werd door de beurtschipper vanuit de Droogdok Maatschappij aangevoerd, zoals spiegels, wastafels, toiletten, schroeven, scharnieren, sloten en stekkers met stopcontacten. Eind september 1943 arriveerde de leguaan op de werf, daarna volgden nog kleinere zendingen tot 12 februari 1944. Half maart 1944 werd de “Anneke” te water gelaten en in april naar een jachthaven in Kudelstaart gebracht om daar op betere tijden te wachten.
“Anneke”
“Willem Barendsz”
Het verhaal gaat dat directeur A.M. Versluys van de ADM, op het idee van een eigen walvisonderneming kwam toen hij tijdens de oorlog op de Nieuwe Meer betrapt werd op het vangen van een ondermaats visje. Hij verweerde zich met de woorden: ‘Maar man, moet je me daar nu voor beboeten? Het is toch geen walvis?’
“Willem Barendsz”, het eerste walvisfabrieksschip van 1946 tot 1955
Al in 1945 nam hij samen met onder andere de reder Vinke het initiatief om een walvisschip uit te rusten en daarom werd de tanker “Pan Gothia” gekocht en bij de ADM omgebouwd tot “Willem Barendsz”. In die jaren werd dit alles gezien als een symbool van de ‘herwonnen levenskracht’ na de erbarmelijke oorlogsjaren.
Met het motorjacht “Anneke” werd veel gevaren, bovendien was het schip verzekerd bij Lloyds in Londen met de classificatie 100A1 zoals blijkt uit het Register van 1952. Roelof (Roel) Bosman was jarenlang de kapitein van het jacht, hij woonde aan boord en verzorgde onder andere ook de maaltijden.
W.B. Schippers
Omstreeks 1954 kocht W.B. Schippers de “Anneke” van de heer Versluys. Ook de familie Schippers was een oude relatie van scheepswerf De Vlijt. Jarenlang had men gezeild in de 12 voetsjol “Fra Diavolo”, nummer 375, die in 1935 op de werf van De Vries was gebouwd.
“Fra Diavolo”, 375
De “Anneke” kreeg als thuishaven Jachthaven ’t Fort in Warmond maar bleef verzekerd bij Lloyds en bij de familie Schippers is nog altijd bewaard gebleven het Lloyds Register van 1959. In dat jaar werd het schip verkocht, waarschijnlijk naar Engeland.
Omslag en bladzijde 28 van het Lloyds Register van 1952. Rood onderstreept de registratie van de “Anneke” van W.B. Schippers
De “Anneke” in Warmond, jachthaven ’t Fort, omstreeks 1954
Slot
Hierna kwam ze in Engeland terecht, in 1972 was de “Anneke” eigendom van J.H. Simpson uit Londen en was de thuishaven Poole. De Kromhoutmotor was inmiddels vervangen door een 6 cilinder Gardner ’68 dieselmotor van 255 pk. Daarna is van dit motorjacht tot nu toe niets meer bekend.
Geachte,
Het doet mij goed om de foto van de 12voetsjol 375 Fra Diavolo te herkennen
Na de verkoop van de 375 door Mej A.M. Schippers in 1942 is de boot in handen gekomen van mijn vader J.R. de Hoog. Vlak voor het overlijden van mijn vader heb ik via Dhr v/d Weide (Tippeltje III) een poging ondernomen om de 375 op sporen.
Echter tot op heden geen resultaat.
Is iemand die mij kan vertellen waar de Fra Diavolo ” 375″ is gebleven ?
m.vr.gr Eric de Hoog
Geachte heer de Hoog,
Dank voor uw reactie. Mijn vader en moeder waren in hun jeugd in Warmond heel bevriend geweest met uw vader Jan. Mijn moeder is reeds in 1959 overleden, maar mijn vader pas vorig jaar op zijn 93ste. Zijn zus Annie (AM Schippers)leeft nog. Na de Fra Diavolo zijn mijn vader overgestapt, net als zijn zwager Karel Warburg, naar O-jollen (respektivelijk de “Thomasvaer” en de “Pieternel”).
Karel is daarna een bekende Finn zeiler geweest (Olympiade 1956) maar is net als zijn zus (mijn moeder) in 1959 aan kanker overleden. Ik heb thuis nog steeds het huwelijks geschenk van uw vader aan mijn ouders (een set antieke kopere pannetjes). Thomas Schippers
Mijmerend terug in de tijd zoek ik bij Google op “directievaartuig ADM” en kom op deze site. Mijn opa was Roel Bosman, voer als schipper op de Anneke en was inderdaad veel op stap met de heer Versluis. Ze waren echte maatjes. Ik ben als leine jongen nog wel bij hun aan boord gewest als ze lagen te wachten voor de spoorbrug in het Westerkanaal in Amsterdam. Mooie verhalen hoorden ik van mijn opa over hun tochten. In het verleden vaker gezocht naar de Anneke maar nooit iets terug kunnen vinden. Bijzonder dit te lezen.
Beste heer UIvel,
Leuk uw reactie te lezen Ik heb foto’s van uw grootvader Roel Bosman nadat de Anneke aan mijn ouders was verkocht (1955?) Ik was toen 3-4 jaar en uw grootvader maakte iedere dag mijn “ontbijt” (warme melk)? Helaas is mijn moeder in 1959 overleden en is de Anneke verkocht…Ik weet niet wat er met uw grootvader, die op een zeilende vrachttjalk was geboren, daarna is gebeurd.