Speciaal Vaartuigen
Sinds de oprichting van scheepswerf ‘De Vlijt’ in 1923 lag het zwaartepunt op het bouwen van zeil- en motorjachten. Toch bouwden de gebroeders H. en J. de Vries regelmatig andere schepen die zij de naam ‘speciaal vaartuigen’ gaven. Veel van dit soort vaartuigen zijn op deze website terug te vinden, bijvoorbeeld een brandweerboot, directievaartuigen, douaneschepen, patrouilleschepen, barkassen en politieboten. Omstreeks 1977 werden drie grote patrouilleschepen voor de Surinaamse regering gebouwd. Omdat vanaf die jaren steeds meer vraag naar zeewaardige motorjachten kwam, zijn hierna geen speciaal vaartuigen meer op de werf in Aalsmeer gebouwd.
Bouw
De drie schepen werden gemaakt van hoogwaardig staal en hadden een aluminium opbouw en schoorsteen. De lengte was 32 m, de breedte 6.50 m en de diepgang 1.70 meter. Elk schip had twee Paxman 12YHCM diesels van 1020 pk aan boord, de kruissnelheid bedroeg ongeveer 20 knopen. Er was plaats voor bewapening, deze werd in Suriname aangebracht. Aan boord was plaats voor 3 officieren, 4 onderofficieren en 12 matrozen. Het ontwerp was van De Voogt uit Haarlem en Ingenieursbureau De Roos uit Den Haag. De bouwnummers waren 614, 615 en 617, de namen van de schepen waren S 401, S 402 en S 403. Ze waren vooral bedoeld voor politie, marine en douane taken in open zee en in de Surinaamse kustwateren.
Bouw van de S 401, april 1976
Tewaterlating, 31 oktober 1976
Paramaribo
Met de S 401 werd in november 1976 proefgevaren bij Den Helder en bij IJmuiden.
Hierna werd het schip door de KNSM naar Suriname overgebracht. Tussen 11 en 27 februari 1977 werd de S 401 in Suriname in bedrijf gesteld en daarna officieel overgedragen aan de Surinaamse regering. Henk (Johzn) de Vries en Johan (Jzn) de Vries waren daarbij met hun vrouwen aanwezig. President Ferrier en zijn vrouw organiseerden ter gelegenheid daarvan voor het gezelschap een officiële ontvangst op het paleis in Paramaribo. Het tweede schip, de S 402 werd in mei 1977 overgedragen en nummer drie, de S 403, volgde in het voorjaar van 1978.
Proefvaart van de S 401 bij Den Helder, november 1976
De drie vaartuigen bestaan nog steeds, maar zijn al sinds jaren buiten dienst gesteld. Twee zijn er opgelegd en de vroegere S 401, later P 401 genaamd, werd tot motorjacht omgebouwd. Alle schepen lagen tot voor kort in de Surinamerivier bij Paramaribo.
Erg interessant al deze foto’s en gegevens van de schepen gebouwd bij deze werf.
Wat de P 401 betreft, deze ligt nog steeds aan de “marine” steiger zuid van Paramaribo, althans volgens een foto op 10 Maart 2011 genomen en te zien op Shipspotting. Degene die jacht is geworden ligt bij de brug over de Suriname rivier. Moet dus de vroeger S 402 of S 403 zijn geweest. Waar zou de derde nu zijn?
Hoop dat er ook nog wat komt op deze site over de andere kleine vaartuigen gebouwd door de werf voor het korps “pontonniers” (zie pontonniersboten 1947).
Met vriendelijke groet,
Bram Risseeuw
Bedankt voor de reactie. Misschien komt er nog wat over de pontonniersbootjes.
M.vr. groet,
Huib de Vries
Ik ben bij vervoer van 2 boten op de ms Breda van de KNSM geweest in 1977. De data kloppen niet. Beiden te water gelaten op een zaterdag in Paramaribo waarbij een gangway van de Breda per ongeluk in het water zakte met hoogwaardigheidsbekleders. Zijn dat deze boten? Hadden geen bewapening gemonteerd.
We hebben nog en tussenstop op St Maarten gemaakt voor “onderhoud” aan beide boten waarbei “personeel” van de werf kwam ingevlogen.
Zijn dit zelfde boten?
Van 1987 tot 1991 woonde ons gezin in Suriname en mijn vader werkte op de Surinaamse Dok- en Scheepsbouw maatschappij waar deze boten soms voor onderhoud binnen kwamen. Ik herinner me dat deze bewapende waren… enig idee waar ik kan weten wat de bewapening van deze boten was?