V O O C O M O T O R K R U I S E R S
1932 – 1934
H.W. de Voogt
In het voorjaar van 1927 stelde de Haarlemse scheepsarchitect H.W. de Voogt een catalogus samen van “Vooco Standaard Motorjachten”. Deze boten zouden in hout of staal zowel als jacht of als bedrijfsvaartuig uitgevoerd kunnen worden. Hij ontwierp vier typen in lengte variërend tussen 7.40 meter tot 14.80 meter. Gedurende enige jaren deed hij verder niets met dit initiatief.
Voocowerf
Vanaf 1932 begon de samenwerking tussen scheepswerf “De Vlijt” van de gebroeders H. en J. de Vries en De Voogt steeds hechter te worden.
Als gevolg van de crisisjaren werden de scheepswerven en de ontwerpers steeds meer gedwongen om zo efficiënt en goedkoop mogelijk jachten te ontwerpen en te bouwen.
Een bepaalde vorm van seriebouw leek hiervoor onmisbaar. Misschien hebben de broers De Vries samen met De Voogt in die jaren wel eens gedacht om als bouwers en ontwerper in één bedrijf te opereren. De naam van dat nieuwe bedrijf zou dan “VOOCOWERF” gaan luiden: samengesteld uit: ‘Voogt-Compagnon’ (De Vries). In het werfarchief liggen nog een paar oude, in fel rood uitgevoerde folders die duidelijk in deze richting wijzen.
Op de omslag van deze folder staat met grote letters: “Voocowerf” met daaronder de namen van de deelnemende partijen De Vries en De Voogt met de telefoonnummers en het adres van De Voogt te Haarlem. Als bedrijfslogo was gekozen voor een duikende vogel boven het woord “Vooco”, met als ondertekst: “Standaard”. De folder is helaas ongedateerd. Het blijkt dat men uitging van drie modellen: de kleinste met een lengte van 7.70 meter, de middelste met een lengte van 8.75 en de grootste van 10 meter. De seriebouw werd benadrukt door in de folder een drietal foto’s op te nemen met daarbij de tekst ‘Vooco’s in seriebouw’.
Acht Vooco motorkruisers
In juni 1932 werden de eerste drie Vooco Motorkruisers, (werfvolgnummer 319, 320 en 321) afgeleverd.
Het is geen wonder dat op de allereerste Hiswa-watersporttentoonstelling in april 1933 scheepswerf “De Vlijt” aanwezig was met de Vooco Motorkruiser “Robert Jan” (volgnummer 340).
Ontwerptekening voor een advertentie, omstreeks 1932
De “Voocowerf” leek een succes te kunnen worden, maar is toch nooit van de grond gekomen. Op die eerste Hiswa-tentoonstelling van 1933 hadden zowel De Voogt als scheepswerf “De Vlijt” ieder een stand onder hun eigen naam.
Waarschijnlijk realiseerden de ontwerper en de scheepsbouwers zich al gauw dat men individueel betere kansen op verdere groei had. In juni 1934 benadrukte De Voogt in de “Waterkampioen ” dat hij ‘absoluut onafhankelijk van iedere werf of uitvoerende’ stond. Ontwerper en werf gingen ieder hun eigen weg, waarbij de hechte samenwerking overigens altijd bewaard is gebleven.
Slot
In totaal zijn er tussen 1932 en 1936 acht Vooco Motorkruisers gebouwd, de eerste zeven als jacht, nummer acht ging als inspectievaartuig naar Iran.
De grootse Voocokruiser was bouwnummer 383, de 10.20 meter lange “Stern”, dit schip vaart nog altijd.
In het in 2007 verschenen boek “Nederlandse Jachten 1875 -1975” geschreven door Elisabeth Spits wordt uitgebreid aandacht aan dit schip besteed.
Op onze website zullen we verschillende van deze Vooco motorkruisers uitgebreider beschrijven.
1 gedachte over “I. Vooco-kruisers”