Het lange leven van Regenboog 18
De schepen die op deze website worden beschreven zijn allemaal gebouwd op de vroegere scheepswerf “De Vlijt” van de broers Henk en Jo de Vries. Deze keer maken we een uitzondering voor een Regenboog die op de werf van G. de Vries Lentsch in Nieuwendam werd gebouwd. De eerste door hem ontworpen regenboog verliet in 1917 zijn werf, al snel gevolgd door andere want de klasse werd populair. Ook Regenboog 18 werd in dat jaar gebouwd.
Nieuwe Meer- bestuur
In oktober 1923 begonnen de twee jonge scheepsbouwers De Vries hun werf “De Vlijt” in Aalsmeer bij de Ringvaart. Het winterbergen van zeil- en motorboten was in die tijd een belangrijke bron van inkomsten en het is te begrijpen dat de concurrentie groot was. Het is eigenlijk heel bijzonder dat drie van de vier bestuursleden van watersportvereniging “Nieuwe Meer” hun jachten aan de broers De Vries toevertrouwden.
Voorzitter Hoogerhoud met zijn jacht “Smile”, secretaris W.F. Heyinga met zijn regenboog “Violet” en havencommissaris Voorwerk met de “Karekiet” gaven de jonge werf vanaf het begin hun vertrouwen.
Winterberging
In 1917 kreeg regenboog 18 de naam “Zebra”, maar nadat W.F. Heyenga in 1924 eigenaar werd, veranderde hij de naam in “Violet”. In de oude werfboeken van “De Vlijt” werd de scheepsnaam steeds als “Fiolet” genoteerd, pas later werd de naam correct als “Violet” gespeld. De heer Heyenga was met zijn regenboog vanaf de winter van 1923-1924 tot aan augustus 1943 voor winterberging en onderhoud klant van scheepswerf De Vlijt. ’s Zomers lag de boot bij jachthaven de Nieuwe Meer aan de Westeinderplas.
In de winter van 1923-24 werd er voor de winterberging ƒ 40 gerekend. Het schilderen en lakken kostte ƒ 50, het vernieuwen van de kuiprand ƒ 7,50. In de zomer van 1924 werd de Violet weer op de helling gehaald en werden er drie halve gangen in gemaakt, 10 vt Koperwijks grenen 1 à 16 kostte ƒ 3,50. (Dit grenenhout werd zo genoemd omdat het was verscheept vanuit de Noorse plaats Kopervik). Inclusief nog wat andere materialen en arbeidsloon kostte deze reparatie ƒ 40,95.
Geschiedenis
Winter na winter keerde regenboog “Violet” terug op de scheepswerf van de gebroeders De Vries. De laatste keer was in augustus 1943, daarna komen de namen Heyenga en Violet niet meer in de werfboeken voor.
In het midden Regenboog 10, gebouwd in 1917 als “Vampier”, rechts Regenboog 18
Andere eigenaars volgden en ook de scheepsnaam bleef niet gelijk. Regenboog 18 kreeg in de jaren vijftig als eerste regenboog een complete polyester huid, maar het schip bleef zeilen, en hoe! Vier maal werd ze Nationaal kampioen.
Slot
Nu, in 2015, is de regenboog 98 jaar oud en heeft ze als thuishaven Heeg, haar naam is “Wilskracht”. Eigenaar Frank Hettinga van het gelijknamige jachtservicebedrijf biedt thans dit prachtige schip te koop aan.