Naam
De scheepsnaam “Chante Rêve” werd in de werfboeken van “De Vlijt”min of meer fonetisch weergegeven als “Chantref”, daarom gebruiken we verder alleen deze naam. Opdrachtgever Nicolaas Kieken uit Warmond fungeerde als tussenpersoon voor de Franse eigenaar R. Malard, lid van de Yacht Club Francais. Ontwerper H.W. de Voogt nam in zijn jubileumbrochure uit 1938 onderstaande tekening op van het stalen, dubbelschroef motorjacht. De afmetingen waren: lengte 25.29 m, breedte 4.77 m en diepgang 1.20 meter. In het jacht stonden twee 6 cilinder Kermath dieselmotoren.
Het dek en de betimmering waren van teakhout. De indeling was als volgt: voor in het schip de kapiteinshut en een hut voor de bemanning, daarachter de kombuis en de salon. Daarop volgde het stuurhuis met daaronder de machinekamer. Achter bevonden zich twee tweepersoonshutten, een badkamer, de WC en de eigenaarshut. De boot had een ‘extra licht-machine’, een Stork waterpompinstallatie, en centrale verwarming met oliestookinrichting.
Bouwgeschiedenis
Bij de ondertekening van het bouwcontract op 6 november 1936 waren de complete tekeningen en het volledige bestek nog niet gereed, iets wat in die tijd niet ongebruikelijk was. In november 1936 werd met de bouw begonnen, op 25 februari 1937 was de romp beplaat en waren de dekken gelegd. De betimmering was op 16 april 1937 gereed en op 11 mei 1937 werd het schip na een geslaagde proefvaart afgeleverd.
Volgens het contract moest de binnenbetimmering eenvoudig worden uitgevoerd, hoofdzakelijk als schilderwerk. Het buitenwerk was van teakhout en in de salon werd door de werf geen betimmering aangebracht. De tewaterlating van de ‘Chantref’ werd vermeld in de Waterkampioen van 23 april 1937. Bij deze mededeling plaatsten de gebroeders De Vries een bijna paginagrote advertentie van het schip in aanbouw. Hieronder volgen een afbeelding van deze advertentie en ook de originele foto die gemaakt werd door de Haarlemse bedrijfsfotograaf A. Peperkamp.
Advertentie in de Waterkampioen van 23 april 1937 naar aanleiding van de bouw van de Kieken I, “Chantref”.
De Chantref in aanbouw
Deze opname moet gemaakt zijn tussen februari en april 1937 in de rechter zijloods van de scheepswerf. De schilder op deze foto is Giel Heystek, hij plamuurt de scheepsromp. De twee ladders zien er nieuw uit. Waarschijnlijk waren ze speciaal gemaakt omdat vanaf 1937 steeds vaker grote stalen schepen gebouwd werden. Duidelijk is zichtbaar dat de bouwloods nauwelijks hoog genoeg was. Vooral bij tewaterlatingen leverde dit grote problemen op, de complete achterwand van de loods moest dan gedemonteerd worden. Pas twee jaar nadat deze foto gemaakt werd, in de winter van 1938 – 1939 kwam op “De Vlijt” de hoge middenloods gereed. Het motorjacht “Chantref” werd in die tijd als bijzonder groot ervaren. Het is niet toevallig dat op twee smalfilms die vanuit deze periode bewaard zijn gebleven, dit motorjacht uitgebreid in beeld werd gebracht.
Op de foto zijn een paar machines te zien. Links voor staat de elektrische schaafmachine. Rechts, tegen de buitenwand, de ponsmachine. Deze werkte op handkracht. Duidelijk is de ijzeren bal te zien die aan het uiteinde van de slinger zat. Achter de machine stond een man die deze slinger rond liet gaan waardoor de pons zijn werk kon doen. Aan de voorkant zat de ponsnippel waarmee de duizenden ponsgaatjes werden aangebracht in de ijzeren platen en spanten. Ook aan deze kant stond iemand, hij moest zorgen dat het ijzer op de juiste manier onder de pons kwam. Aan de dakbalken boven de pons zijn de rails zichtbaar waarop een soort karretje met een takelinstallatie was bevestigd. De zware platen werden hierdoor op de juiste hoogte voor de ponsmachine gebracht.
Papieren Hiswa 1937
In 1937 werd geen HISWA-tentoonstelling gehouden. Daarom verscheen er dat jaar in het watersport- blad de Waterkampioen een artikelenserie die men ‘Papieren Hiswa’ noemde. Volgens een artikel in het nummer van 23 april 1937 was bij De Vries een ‘kapitaal’ schip in aanbouw.
Deze foto van Peperkamp, gemaakt in april 1937, toont het schip liggend naast de bouwloods. Tussen 1937 en 1940 werden vijf, tamelijk grote, stalen jachten gebouwd. De ‘Chantref’ en de ‘Tirenna’ werden door De Voogt bijna tegelijkertijd ontworpen. In grote lijnen zit er weinig verschil tussen deze ontwerpen.
Kermath
In september 1937 verscheen in het Engelse blad “Motor Boating” deze advertentie waarin de Kermath-fabriek drie nieuwe motorjachten toont die met een Kermath diesel waren uitgerust. Op de bovenste afbeelding staat de “Chante Reve” die in de zomer van dat jaar een speciale prijs kreeg uitgereikt tijdens een wedstrijdreis naar Parijs.
En vaart deze mooie boot nog ?
Ik ben momenteel eigenaar van de zenith heb hem gered van de sloop mooi projeckt om op te bouwen gr