Bouwnummer 597
Net zoals het zusterschip “Din Dina”, dat in 1968 de werf verliet, was ook de “Monara” ontworpen door C.J.W. (Johan) de Vries, (1938-2002) technisch directeur van de scheepswerf in Aalsmeer. De jachten waren min of meer speciaal ontworpen voor de vaart in de Middellandse Zee. Het stalen, dubbelschroef motorjacht had een lengte van 25.80 meter en was 5.70 meter breed. Het motorisch hart werd gevormd door twee 230 pk Gardner diesels.
Proefvaart “Monara II”, april 1969, foto Cees van der Meulen
Bouw
In maart 1968 werd het contract tussen de Milanese opdrachtgever en De Vries getekend en twee maanden later werd op de scheepswerf in Aalsmeer de kiel gelegd. Een jaar later, in maart 1969 werd het jacht door de vrouw van de eigenaar gedoopt als “Monara II”.
Cees de Vries rechts, filmt in maart 1969 de doop van de “Monara II”
Daarna volgde de proefvaart waarvan maritiem fotograaf Cees van der Meulen prachtige foto’s maakte. Korte tijd later vertrok het schip naar Italië waar het jarenlang in bezit van de familie bleef. Later werd de “Monara II” verkocht en kreeg het de naam “Operetta”, tot slot gaf een volgende eigenaar het schip de naam “Olympia”.
Refit
Maar, de jaren eisen hun tol en dat geldt zeker voor een jacht dat al meer dan 45 jaar intensief heeft ‘geleefd’. Opnieuw werd het jacht verkocht en de nieuwe eigenaar wilde dat de “Operette” letterlijk en figuurlijk weer de oude “Monara” zou worden. Het inmiddels klassiek geworden uiterlijk bleef onveranderd, maar het interieur en de techniek aan boord werden volledig aangepast aan de eisen van de 21ste eeuw. Daarom verhuisde het schip van de zonnige Middellandse Zee naar het land waar ze was ontworpen en gebouwd. Sterker nog, voor korte tijd lag ze afgemeerd in Aalsmeer, bij de scheepswerf van De Vries waar ze eens te water werd gelaten.
December 2013, terug in Aalsmeer, op weg naar Makkum
In de lucht
Daarna vertrok het jacht naar de scheepswerf De Vries in Makkum, waar het een plekje kreeg in de enorme bouwloods. Net als enkele jaren eerder bij haar zusterschip, begon ook voor “Olympia” het ingrijpende proces van de volledige herbouw, “refit”. En net zoals bij haar voorgangster ontstond in Makkum langzaam maar zeker een nieuw en prachtig schip! In juli 2015 werd ze door de familie van de eigenaar gedoopt met haar originele naam “Monara”. Eigenlijk was het geen nieuwe doop, maar was het een herbevestiging van de de gebeurtenis die in 1969 in de bouwloods in Aalsmeer had plaatsgevonden. Daarna volgde de tewaterlating, maar dat werd toch ook weer op een totaal andere wijze gedaan dan toen.
“Monara” zwevend hoog boven de party-tafels, op weg naar het water
Slot
De grote bovenloop-kranen in de bouwhal in Makkum tilden het glanzende schip voorzichtig op en voerden haar rustig door de lucht naar het volgelopen dok. Langzaam maar zeker daalde de “Monara” in haar vertrouwde element, klaar voor een nieuwe start!
Een schoonheid