HISWA 1934
Op de HISWA-tentoonstelling van maart 1934 werd door scheepswerf De Vlijt onder andere de IJselmeerkruiser “Elsje” tentoongesteld.
Het zeiljachtje van 7 x 2.10 meter was gemaakt van mahoniehout met eiken constructiedelen. De cockpit en het interieur met slaapgelegenheid voor twee personen waren ook van mahonie gemaakt. Behalve de buffetkastjes was er zelfs een kookgelegenheid ingebouwd. De “Elsje” was voorzien van een Archimedes A1 buitenboordmotor, twee cilinder, 5 pk. Op de originele foto’s zijn bij de boot duidelijk de verschillende bordjes met informatie leesbaar, links op het voordekje: Prijs ƒ 1265,00 en daarnaast: Ontwerp H.W. de Voogt . Tegen de kajuit een bordje met: Natuurlijk Hydrant. Bij de kiel stond een bord met: Geverfd met SUZO.
Het was druk op de stand van scheepswerf De Vlijt! Op de voorgrond de “Elsje”, daarachter de stalen Voocokruiser “Stern” en rechtsachter de houten Babykruiser “Kikker”. Rechtsvoor onder de stofhoezen enkele GRAY-scheepsmotoren
W.M.O.A. Beekman
De “Elsje” was in augustus 1933 afgeleverd aan de in die tijd bekende, 38 jaar oude K.L.M. piloot Wim Beekman. Op die leeftijd was hij al een ervaren gezagvoerder die regelmatig vluchten naar Nederlands-Indië had gemaakt. Onderstaande tekening werd in 1927 vervaardigd door P.P. Koster in de serie “Kranige Corps Piloten der K.L.M.”. Beekman zelf plaatste zijn handtekening onder zijn portret.
Wim Beekman woonde in 1933 in Amstelveen en was lid van de watersportvereniging Nieuwe Meer in Aalsmeer. In de winter van 1933-1934 stond de “Elsje” op scheepswerf De Vlijt in winterstalling voor het bedrag van ƒ 30. De gebroeders De Vries en Beekman waren kennelijk overeengekomen dat het jacht in maart 1934 op de Hiswa mocht worden tentoongesteld. Daarna werd de IJselmeerkruiser op de scheepswerf weer op de helling gezet, geschuurd, gelakt en geverfd voor het bedrag van ƒ 15,50. De winter van 1934-1935 bracht de “Elsje” opnieuw door in een van de loodsen van De Vlijt. Juist in die periode, op 20 december 1934, verongelukte Wim Beekman als gezagvoerder van de beroemde DC 2 “Uiver” in een woestijn in Irak. De “Uiver” was een paar maanden daarvoor bekend geworden als het vliegtuig dat de London Melbourne handicap race had gewonnen met als gezagvoerder Parmetier.
Nog een foto
In het archief van De Vlijt bevindt zich echter nóg een foto van de “Elsje” op de Hiswa van 1934. Het is een beetje ‘raadselachtige’ opname omdat het de fotograaf niet zozeer om de boot maar om de personen aan boord lijkt te gaan. Iedereen staat er mooi op, maar voor de scheepswerf was dit eigenlijk geen goede afbeelding van het schip en daar ging het toch om! Of, zit hier misschien gezagvoerder Beekman zélf aan het roer van zijn eigen zeiljacht? De K.L.M. vliegers waren in die tijd net zo populair als een topsporter nu. En wie zijn de andere drie? Collega’s misschien?
Misschien helpt de publicatie van deze opname van de “NV. Vereenigde Fotobureaux” dit raadsel na ruim 80 jaar op te lossen…
Slot
Nog eenmaal komt de “Elsje” daarna in de werfboeken voor, namelijk in mei 1935. De IJselmeerkruiser blijkt dan verkocht te zijn aan de Hilversummer Herman de Groot voor ƒ 1050.