“Een kleine, zeewaardige yawl”
Dat was de titel van het artikel van hoofdredacteur H.C.A. van Kampen in oktober 1937 in de Waterkampioen over “De Halve Maen”. Het yawl getuigde zeiljacht was 9.90 meter lang en de romp was van 25 mm dik Birma teak. Hieronder is het zeilplan afgebeeld.
Eigenaar J.H. Westerman (foto hieronder) ondertekende de originele tekening met de toevoeging: behoudens dat de vaste bakstag nog moet worden ingetekend. Helemaal onderaan staat de handtekening van de broers H. en J. de Vries.
Pas in de winter van het jaar 2015 werd onderstaande foto van De Halve Maen bij ons bekend. De in Amerika wonende zoon van opdrachtgever Westerman vond in een oud foto album deze opname uit 1937 en stuurde die naar Nederland. De Halve Maen zeilt hier bij Vlissingen.
Seychellen
Kort voor W.O.II werd het zeilschip in Nederland verkocht en kreeg de naam “Aemilia”, na de oorlog kwam het in Engeland terecht. Daar veranderde de naam in “Misha”, de bezaansmast werd verwijderd en het schip kreeg een kottertuig. Omstreeks 1970 kocht de Engelsman V.C. Harvey Brain de Misha en liet het naar Mahé op de Seychellen in de Indische Oceaan brengen. Daar restaureerde hij het jacht en maakte gedurende vele jaren lange tochten bij de Seychellen.
Het werfplaatje van de broers H. en J. de Vries zat nog altijd op zijn plaats en Harvey Brain werd nieuwsgierig naar de historie van zijn schip. In oktober 1971 schreef hij daarom een brief naar de scheepswerf in Aalsmeer. Hij veronderstelde dat de Misha eerst “DE VLIGT” heette en hij vroeg in zijn brief wat dat betekende. Bieb de Vries kon het misverstand ophelderen. Hij schreef dat ‘De Vligt’ niet de scheepsnaam, maar de werfnaam “De Vlijt” was.
Harvey Brain schreef een boekje over zijn reizen met de “Misha” langs de eilanden van de Seychellen en daaruit komt deze wat wazige foto waarop hij in de haven van het eiland Mahé voor de ‘Misha’ staat. De Engelsman keerde nooit meer naar Engeland terug en overleed op hoge leeftijd in Australië.De “Misha” was voor die tijd verkocht en belandde uiteindelijk in de Middellandse Zee in de omgeving van Nice.
Michel Lebaron
Omstreeks 1978 kocht de Fransman Michel Lebaron het verwaarloosde schip en begon enthousiast aan een restauratie ‘klus’ die 10 jaar zou duren. Ondertussen zeilde hij dikwijls met de “Misha” en hij zorgde ervoor dat het klassieke schip langzaam maar zeker steeds beter en mooier werd.
Rob Donald
In 1988 ontmoette de Australische zeezeiler en wereldreiziger Rob Donald en Michel Lebaron elkaar in de haven van Antibes. Rob kocht de “Misha” en begon direct daarna aan een wereldreis van enkele jaren. In 1996 startte hij een ingrijpende refit die ongeveer drie jaar duurde. Daarna zeilde hij, inmiddels getrouwd met Hanne, naar de Caribische eilanden en deed in 2001 mee aan de Rolex Antigua Classics Regatta. Ze wonnen de race met als prijs een Rolex horloge dat bijna net zoveel waard was als de “Misha”!
Slot
De Misha, ex-De Halve Maen, is inmiddels bijna 79 oud, maar nog altijd prima zeewaardig en een snelle zeiler. Regelmatig wordt er gezeild in de omgeving van Sydney in Australië zoals de recente foto hieronder laat zien.
Op deze website verscheen eerder het hoofdstuk: “De Halve Maen” 1937.
Misha, Eerste Paasdag 2016
Huib,
That’s a fine article. My Dutch boss translated it for me.
I’ve been in touch with Harvey Brain’s wife who sent me some old photos.
Hope you are well. It’s been too long.
Regards Rob
https://drive.google.com/file/d/0B5VLyy74JBCyd1dJN0FvTGlkRWgyMkhhRENmUTZadVZFc1RF/view?usp=docslist_api
MISHA. sailing on Lake Macquarie, NSW, Australia.
Wooden Boat Festival. 27th March, 2016
Mijn vader heeft in de periode van 1936 t/ m 1946 vogeljachtjes gebouwd. Ik ben nog in het bezit van een torentuig (van katoen) en een beslag van een vogeljachtjes. Tevens heb ik ook nog hiervan de originele bouwtekening.
Met vader had toen des tijds een jachtwerf Gras in Zaandam.