7. “Stern”, 1934
Deze stalen Vooco was 10.20 meter lang en daarmee de grootste van de 8 gebouwde Vooco-kruisers. De opbouw en de binnenbetimmering waren van mahoniehout gemaakt. Ze beschikte over vier tot zes slaapplaatsen, er was een toilet, een salon en een cockpit.
De motor was een 4 cilinder Albin van 35 pk met een elektrische starter. In april 1934 werd de “Stern” door De Vries, samen met de IJselmeerkruiser “Elsje” en de baby-motorkruiser “Kikker” op de Hiswa tentoongesteld. Kort daarna werd de “Stern” verkocht.
Jaren later, met een nieuwe eigenaar, werd de naam “Zaanolientje”.
In 1981 kocht H. Teeken het schip en herdoopte haar in “Passim”. Ze is door hem weer in haar oude glorie hersteld, zie bladzijde 56 en 57 in “Nederlandse Jachten 1875 -1975”, door Elisabeth Spits, Walburg Pers 2007.
Juni 2009, de “Stern”, tegenwoordig “Passim” geheten, terug op de scheepswerf in Aalsmeer
8. “Vooco Perzië”, 1937
Scheepswerf De Vlijt H.W. de Voogt
Deze achtste en laatste Vooco was gebouwd van mahoniehout op eiken spanten. De lengte was 7 meter, de motor was een Scripps V8. Dit schip werd gebouwd voor de overheid in Iran waarvoor de “Nederlandsche Maatschappij voor Havenwerken” uit Amsterdam als tussenpersoon optrad. Deze maatschappij bouwde in die jaren een haven aan de Kaspische Zee.
De Vooco werd via Antwerpen per zeeschip naar Iran vervoerd. Allerlei onderdelen werden in kisten verpakt en tegelijkertijd mee verzonden. Namens de scheepswerf in Aalsmeer reisde een 21-jarige timmerman mee om in Perzië het schip vaarklaar te maken.
Het verhaal gaat dat hij enige roem verwierf door in de kantine het Iraanse personeel te vermaken met Hollandse volksliedjes!