Calipso?
In de werfboeken wordt dit stalen motorjacht ook aangeduid als ‘Kieken II’, of ‘Kieken, nr. 25’.
Onder een foto van de tewaterlating die op de Hiswa van 1938 werd getoond, stond: “Calipso”. Verder komt deze naam nergens voor. De lengte over alles was 25.50 meter, de breedte 4.77 m en de diepgang 1.50 meter. Het dek, het stuurhuis en de opbouw waren van teakhout.
De binnenbetimmering was eenvoudig en werd uitgevoerd ‘in schilderwerk’. Apart werd vermeld dat er een bidet moest worden geïnstalleerd en dat het schip drie telefoons aan boord moest hebben. De twee motoren werden door Kieken geleverd en omdat hij importeur van Kermath diesels was, zullen ongetwijfeld deze motoren in dit jacht geplaatst zijn.
Nicolaas Kieken
Aan het einde van de jaren ’30 van de 20ste eeuw bezorgde de makelaar en jachthaveneigenaar Nic. Kieken uit Warmond de gebroeders De Vries enkele mooie opdrachten. Het voor die tijd grote, stalen, dubbelschroef motorjacht ‘Calipso’ in 1938 was er daar een van. Kieken was een oude relatie van de scheepswerf, zie daarvoor de hoofdstukken op deze website over de ‘Sultan’ en de ‘Chantref’. Volgens een brief van de werf van 15 oktober 1937 was de ‘Calipso’ ongeveer hetzelfde als de ‘Chantref’ die in het voorjaar van 1937 was afgeleverd.
Alleen het achterschip kreeg een andere vorm. Het ontwerp van beide schepen lijkt zeer sterk op elkaar. De voorste mast had een lengte van 9.30 meter en de achterste was 7.50 meter lang. De steunzeilen werden gemaakt door C. Hali die zijn zeilmakerij op het werfterrein had. Waarschijnlijk was de tekenaar W. Schram, die veel grote jachten voor Kieken heeft ontworpen. Over de eigenaar van het jacht is niets met zekerheid bekend, iemand uit Portugal, of uit België?
Bouwgeschiedenis
De opdracht om dit schip te bouwen werd op 15 september 1937 verstrekt, er werd overeengekomen dat de prijs ƒ 25.000 zou bedragen, te betalen in vier termijnen van ƒ 6250. Met de bouw werd begonnen in de week van 2 tot 8 oktober 1937. Het motorjacht werd afgeleverd in de week van 28 mei tot 3 juni 1938 en kort daarna vertrok het jacht uit Aalsmeer.
Foto’s
Bedrijfsfotograaf A. Peperkamp uit Haarlem maakte een serie foto’s van de tewaterlating van de ‘Calipso’. Die moet hebben plaatsgevonden in februari of maart 1938, want in de Waterkampioen van 25 maart 1938 verscheen hiervan een foto.
Uit het rekeningenboek van de scheepswerf blijkt dat Peperkamp voor het door hem geleverde fotowerk ƒ 2,39 kreeg betaald…
Duidelijk is aan de linkerzijde van deze opname te zien dat een deel van de achterwand van de bouwloods voor de tewaterlating moest worden gedemonteerd. Volgens het onderschrift zou het jacht voor ‘Belgische’ rekening zijn gemaakt. De originele foto was op dun triplex geplakt, daarop zijn de roestvlekjes te zien van de ijzeren haakjes die achter de foto zijn bevestigd. Op de Hiswa-tentoonstelling van april 1938 werd deze afbeelding, samen met andere foto’s en scheepsmodellen door scheepswerf De Vlijt geëxposeerd.
Slot
Jaren later worden foto’s bekend van de organisatie van de “Little ships of Dunkirk”. Een van de deelnemende jachten uit 1940 heeft een treffende overeenkomst met de “Calipso”, of het hier om hetzelfde schip gaat is nog niet duidelijk.
Nee het is niet de calipso maar de zenith die in het filmpje Little ships of dunkerk.ik bezit voorlopig nog het schip maar hij moet naar de sloop ik vind geen lichplaats hier in oostende belgie pff