Mei 1950
Over de N.B.O.A. en de jachten die gebruikt werden voor verhuur aan buitenlandse gasten is op deze website eerder het hoofdstuk “Waterlelie” geschreven.
Vooral de eerste jaren verliep de verhuur heel goed en leverde het de deelnemende scheepswerven voldoende op. Zo werd in 1950 bij een omzet van ƒ 45.000 een winst van ƒ 32.000 gehaald. Het waren vooral Engelse toeristen die van de boten gebruik maakten en het is daarom niet verwonderlijk dat de BBC besloot een aantal radio uitzendingen te maken. Voor de BBC Homeservice werd daarom het programma “They Live By Water” gemaakt door drie radiojournalisten en de producer Ted Livesey. De twee motorjachten van De Vries, de “Waterlelie” en de “Zonnebloem” werden van zaterdag 20 tot en met vrijdag 27 mei door de BBC gecharterd, inclusief de schippers. Van de Waterlelie was dat schipper Jo van Laar. In een dagblad verscheen over deze radio uitzendingen een artikel met enkele foto’s.
Grote namen
De drie radiojournalisten waren: miss Georgie Henschel, Wynford Vaughan Thomas en James Wentworth Day. Wynford V. Thomas (1908-1987) was de bekendste van de drie, hij werd als een van de beste oorlogscorrespondenten van Engeland beschouwd en was erg populair. Zijn bekendheid dankte hij vooral aan zijn life radioverslag tijdens de oorlog vanuit een Engelse bommenwerper boven Berlijn. Miss Henschell was sinds 1940 verslaggeefster en daarbij ook klassiek zangeres, in latere jaren werd zij een bekende fokker van pony’s. Ook James W. Day was oorlogsverslaggever geweest tot hij in 1943 invalide werd. Deze drie mensen maakten, samen met regisseur Livesey tijdens de reis programma’s waarin verteld werd hoe de Nederlanders op en aan het water leefden.
Wynford V. Thomas James W. Day
Bespreking op het achterdek van de Waterlelie, vlnr W.F. Thomas, Miss G. Henschel, regisseur Livesey en J.W. Day
Vijf uitzendingen
Van maandag tot en met vrijdag werd in de vroege avond door de BBC hun verslag in een programma van 15 minuten uitgezonden. De Waterlelie vervoerde Henschel en Thomas, de Zonnebloem Day en Livesey. Vanuit Hilversum werden elke dag hun belevenissen naar Engeland gezonden. De eerste dag voeren de schepen in de buurt van Rotterdam, Dordrecht en Leiden. Op dinsdag reisde de Zonnebloem van Gouda naar Breukelen via Utrecht. De Waterlelie voer van Leiden naar Aalsmeer. Het derde programma op woensdag bracht de Zonnebloem van Breukelen over de Vecht naar Muiden en de Waterlelie van Aalsmeer via de Kaag naar Haarlem. Voor het vierde programma voer de Zonnebloem van Muiden naar Spakenburg en de Waterlelie van Haarlem naar Amsterdam. Vrijdag 26 mei 1950 maakten de twee teams hun laatste uitzendingen. De Zonnebloem ging van Amsterdam naar Alkmaar en de Waterlelie voer naar Hoorn.
Schipper Jo van Laar van de Waterlelie bestudeert zijn kaart, 1958
Schipper Jo van Laar, in 2016 was hij 95 jaar oud.
Slot
Bij de BBC zijn de gegevens van deze uitzendingen nog bekend in het archief, onbekend is of er ook nog fragmenten te beluisteren zijn. Schipper Jo van Laar kon zich in 2016 deze reis nog goed herinneren en zou er waarschijnlijk met plezier naar luisteren! Voor de N.B.O.A. en voor De Vries was deze BBC uitzending natuurlijk een prachtige reclame, bovendien leverde de verhuur van de twee motorjachten twee maal ƒ 350,79 op, een mooi bedrag in 1950.
Ha die Huib,
Wist je dat mijn moeder die tocht van de Zonnebloem heeft meegevaren voor de ‘verzorging’ aan boord. Ik ken dus nog de nodige verhalen van die reis. Maar voor een ‘eye witness account’ kun je dus gewoon nog mijn moeder bellen.
In het jaar 56.Voer als schipper op de waterlelie.of de zonneblqom,ene Dirk Kukkema.welke bij ons inde kost was. Deze is later mschinist geworden op de ijsbreker walviswaarna hij is getrouwd en in Amsterdam op de ijsbreker 2 is gaan wonen. Hoop dat je aan deze informatie iets hebt, groet ik je vriendelijk,C.Rinkel.
Bedankt voor deze extra informatie.
De Waterlelie vaart nog steeds rond onder de naam “Merak”.
Ze ligt nu weer lekker binnen in Akersloot, na de winter gaat ze weer naar Loosdrecht waar vanuit we nog steeds Holland via de mooie waterwegen proberen te ontdekken.
Merak wordt nu volledig gerestaureerd. Thuis haven Haarlem. De nieuwe naam zal ook weer terug gebracht worden naar Waterlelie
m.v.g Joachim Kieft